Monday, December 24, 2018

Tugasan 3 : Revision Guide



Kedudukan Media dalam Demokrasi

Media adalah sebagai satu wacana bagi penyampaian sesuatu maklumat mahupun berita. Manakala media massa sebagai ’Intermerdiary Institution’ (Daniel Lerner). Dalam perkembangan sistem pemerintahan bermasyarakat, demokrasi dianggap sebagai satu sistem politik terbaik yang terkandung di dalamnya idelisme sosio-politik yang sesuai untuk kehidupan manusia (Clifford, 1976). Perkembangan demokrasi yang meluas adalah melalui media yang bertindak sebagai saluran yang mana media adalah dianggap sebagai ’watchdog’ iaitu sebagai kekuatan keempat selepas eksekutif, legislatif dan judisiari dalam sistem demokrasi yang diamalkan. Di Malaysia demokrasi kewartawanan dan etika media massa masih menjadi perdebatan umum walaupun kebebasan media tersebut telah diberikan ruang dalam proses ’participate’ dan saya berpendapat kawalan yang ketat terhadap penyebaran sesuatu maklumat terutamanya dekad ini yang mana ’Media Baru’ yang semakin popular dan mengatasi peranan media konvesional perlu dianalisis apakah media baru ini merupakan simbol baru terhadap demokrasi serta kebebasan informasi bagi sesebuah negara terutamanya di malaysia, sedangkan media juga turut menjadi dalang kepada beberapa krisis nasional negara.

Media banyak memainkan peranan dan ianya adalah sebagai indikator yang memandu ke arah transisi demokrasi. Ketaksuban dalam sistem demokrasi yang seringkali disalahguna untuk kepentingan adalah tidak sihat dan ianya perlu dihindari. Bagi saya kod etika dalam media terutamanya dibidang kewartawanan haruslah mendokong fahaman demokrasi, bebas dan bertanggungjawab serta tidak berat sebelah. Amalan ini adalah sesuatu perkara yang sangat positif. Meskipun demikian, amalan berat sebelah yang saya lihat adalah merupakan budaya para wartawan dan media masa kini.

Saya juga berpendapat bahawa kerajaan malaysia dekad ini masih lagi bersifat terbuka dalam membicarakan peranan yang dimainkan oleh pihak media dalam mewujudkan demokrasi yang kukuh terutamanya dalam mewujudkan mekanisme untuk mengimbangi kekuatan kerajaan dan kepentingan masyarakat supaya terus terpelihara.

Evolusi media dari estet ke 4 ke estet ke 5.Contoh

Estet ke 4 adalah mengenai mesin yang dapat menghantar ,menerima dan bertindak mengikut arahan yang mempunyai rangkaian komunikasi serta membolahkan ia berhubung dengan mesin lain dan manusia untuk menjalankan perkhidmatan.Estet ke 4 adalah merupakan istilah yang diperkenalkan oleh Edmund Burke pada tahun 1841.Contoh yang peranan estet ke 4 melalui media seperti di televisyen,komputer,telefon pintar,robot,mesin percetakkan dan banyak lagi.Manakala estet ke 5 adalah sesuatu yang telah dirangkakan di dalam media sosial.Contohnya penggunaan di media sosial seperti instagram,facebook,twitter dan banyak lagi.Peranan estet ke 5 kepada media lebih menarik orang ramai kerana ianya memudahkan untuk mendapatkan maklumat dari pelbagai sudut pandangan dan kepantasannya dalam menyebarkan maklumat di seluruh dunia pada masa kini.

Media itu apa ? Contoh

Media merupakan sesuatu bahan yang dicipta oleh manusia bagi memudahkan masyarakat berkomunikasi secara meluas di seluruh dunia.Media juga boleh membantu untuk mendapat pendidikan dan hiburan.Dalam proses pembelajaran media boleh menjadi sumber kepada guru atau pelajar untuk membantu memudahkan proses pembelajaran.Contoh buku teks,video dan audio dan lain-lain.Dari sudut hiburan pula media boleh didapati dalam bentuk Cd,lagu-lagu yang disiarkan di radio,majalah,film dan banyak lagi.Ianya media boleh dimanfaatkan untuk persembahan atau kegiatan yang direka untuk mendapatkan nikmat hiburan(sedih,tawa dan keseronokkan)  kepada penonton.


Benarkah media mengubah budaya masyarakat?Adakah budaya masyarakat membentuk media?Contoh?

Kemajuan teknologi dalam bidang informasi dan komunikasi sememangnya tidak dapat disangkal lagi dan setiap lapisan masyarakat akan berusaha dan berlumba-lumba agar seiring dengan peredaran masa. Justeru itu jugalah media terutamanya media massa dikatakan mempengaruhi dan boleh mengubah budaya masyarakat. Pengaruh media sangat kuat dalam kehidupan masyarakat pada masa ini walaupun tahap dan jenis pengaruh media  berbeza-beza antara setiap individu. Ini disebabkan terdapat perbezaan corak pemikiran dan perbezaan sifat pada sikap, hubungan sosial dan perbezaan budaya masyarakat itu sendiri yang menyebabkan berlakunya perubahan sosial samada secara positif mahupun negatif mengikut penerimaan serta pemahaman masyarakat berkenaan tentang informasi yang disebarkan melalui media tersebut. 

Sepertimana yang diketahui umum, media terutamanya media massa merupakan penyebar informasi yang utama di Malaysia dan di dunia. Media massa digunakan secara meluas kerana kebolehannya memberikan maklumat yang cepat dan padat walaupun maklumat tersebut belum dipastikan kesahihannya. Cohen, B, (1960) seorang tokoh komunikasi berpendapat bahawa meskipun media tidak memberi tahu apa yang harus kita pikirkan, tetapi mempengaruhi apa yang kita fikirkan. Contohnya informasi mengenai penculikan seorang pengusaha restoran di Ocean King Restaurant di Sandakan pada 14 Mei 2015 oleh kumpulan Abu Sayyaf, sedikit sebanyak telah menjejaskan kehadiran pengunjung ke restoran tersebut pada masa itu dan sekaligus menyebabkan restoran tersebut ditutup kerana faktor keselamatan dan tanggapan pengunjung sendiri bahawa restoran tersebut tidak selamat untuk dikunjungi.

Adakah budaya masyarakat membentuk media?

Budaya masyarakat dikatakan boleh membentuk media tersebut walaupun tidak secara keseluruhannya. Ini kerana media dipengaruhi oleh dasar pemilikan media itu sendiri namun  disebabkan hubungkait antara media dan masyarakat iaitu masyarakat memerlukan media  manakala media juga memerlukan masyarakat sebagai pengukur kepada keberkesanan dan kualiti media itu sendiri, pendek kata media dan budaya tidak boleh dipisahkan antara satu dengan yang lain. Menurut Anderson dan Taylor (2013) mengatakan globalisasi merupakan satu proses peningkatan jaringan dan saling bergantungan antara satu masyarakat dengan satu masyarakat yang lain. Begitu juga antara negara yang saling berhubungan dan dilihat sebagai sebuah entiti. Maka itulah budaya masyarakat juga turut membentuk media. Contohnya dalam budaya segelintir golongan LGBT iaitu Lesbian, Gay, Biseksual, Transgender dan kelompok yang mempersoalkan identiti seksual diri (LGBTQ) yang ingin menuntut kesamarataan dan pengiktirafan terhadap golongan mereka yang sedang hangat diperkatakan masa kini. Isu ini walaupun berkaitan dengan golongan minoriti tetapi menarik perhatian media untuk mendapatkan informasi lebih banyak lagi untuk di salurkan ke pengetahuan masyarakat umum. Ini disebabkan isu LGBT merupakan isu yang berkaitan dengan masa depan negara ini sendiri dan bertentangan dengan agama, kepercayaan serta budaya di negara ini.   


Media sebagai kuasa imperialis yang lebih hebat.Definisi dan contoh.

Media merupakan kuasa imperialisme yang lebih hebat kerana negara dijajah secara halus oleh media elektronik.Begitu juga  imperialisme  budaya  terhadap  negara-negara  dunia  ketiga  juga mempengaruhi dunia. Selain itu, media elektronik juga merupakan sumber maklumat sehala di dunia yang  telah  menyebabkan  media  dapat  memberi  kesan  besar  kepada  negara-negara terpinggir. 

Konsep pergantungan iaitu negara pusat telah mendominasikan negara pinggir dengan cara perdekatan terhadap imperialisme media dan budaya yang telah mengakibatkan pergantungan sepenuhnya terhadap sistem ekonomi dan politik. Keadaan ini, juga menyebabkan berlakunya pergantungan kepada perisian media. Kesan daripada imperialisme ini telah memberi impak negatif  kepada  negara  kerana  keinginan  masyarakat  terhadap  hiburan  media  yang  semakin meningkat dan telah memodenkan rakyat dalam penggunaan media di zaman era globalisasi ini.


Apa akan terjadi jika pengusaha media bergabung?Contoh

Menurut Heinich et al,1981, media adalah penyampai atau pembawa maklumat antara punca dengan penerima.Media termasuklah akhbar,buku, majalah,radio,televisyen dan internet.Tidak dinafikan media sangat berkuasa untuk mempengaruhi masyarakat dengan maklumat yang tersebar dengan pantas.Terpulang kepada masyarakat di luar untuk memproses sesuatu maklumat yang diterima.Media adalah satu medium yang boleh membentuk corak pemikiran masyarakat.Oleh itu, penggabung media akan memberi impak yang sangat besar kepada sesebuah negara bergantung kepada objektif pemilik media tersebut.

Dalam konteks media di Malaysia Media Prima Berhad memonopoli media dalam industry persuratankhabran,industri penyiaran dan juga siaran radio.Media Prima Berhad memiliki syarikat The New Straits Times Press Berhad (NSTP) yang menerbitkan akhbar New Straits Times Press,Malay Mail, dan Sunday Times.Syarikat Berita Harian (M) Berhad yang menerbitkan akhbar Berita Harian,Berita Minggu,Harian Metro dan Harian Ahad.Dalam industry penyiaran pula Media Prima Berhad merupakan pemilik TV3,NTV7,8TV dan TV9 dan stesen radio Max Airplay Sdn Bhd yang mengendalikan siaran radio Hot FM.Media Prima Berhad jelas berjaya mengatasi agensi media massa milik kerajaan iaitu Radio Televisyen Malaysia (RTM) sebagai medium penyampai maklumat kepada lapisan masyarakat di Malaysia. Tetapi persoalannya adakah media ini mempamerkan keseluruhan kebenarannya atau kebenaran yang dipaparkan bersifat terpilih?Ini kerana penggabung pengusaha media akan memberi kesan kepada bentuk maklumat disampaikan. 

Peranan media sebagai saluran maklumat yang unggul.di era globalisasi yang mampu mempengaruhi masyarakat dengan cepat akan memberi impak yang besar kepada pemilikan media setelah penggabungan media.Ini kerana sekiranya pemilikan media mempunyai agenda tersendiri baik dari segi politik mahupun ekonomi  pemilik media akan menyalurkan maklumat yang diinginkan dsecara tidak langsung melalui media yang di miliki kerana mempunyai kuasa veto terhadap media.Pemilik media mampu mengubah corak politik,ekonomi dan sosial sesebuah negara.

Pengusaha media banyak bergantung kepada bayaran pengiklanan yang boleh menyebabkan pengusaha media di pengaruhi oleh korporat yang berminat untuk menyebarkan fahaman mereka melalui media.Pengusaha media yang dikawal oleh korporat yang bermotifkan politik dengan senangnya akan dapat mempengaruhi dan menyebarkan fahaman politik mereka.Media sering kali akan mengorbankan kebenaran demi untuk menjaga kepentingan pihak-pihak tertentu sama ada pemilik media berkenanan atau pihak-pihak lain yang menngawal penyairannya.Menurut Marshall McLuhan (1957) kita tersilap kalau melihat impak media massa hanya dari segi mesej,imej ataupun kandungannya sahaja.Tanpa kita sedari media massa menyebabkan cara kita berfikir berubahan dan ini merupakan implikasi terbesar media massa terhadap kemanusiaan.


Di sediakan oleh :

1) ADZIAH BINTI LAMBUN (YA2017-1332)
2) ELIVIA PAULINUS KUANDIP INSIH (YA2017-1321)
3) NOORSHALINA BINTI MOHD AMIR (YA2017-1374)
4) MOHD ASRI BIN MAJIRUN (YA2017-1023)
5) SYARIFAH MERLYNDA BT SYED ADBUL SALAM (YA2017-1333)
 
Di sediakan untuk :

ENCIK SUHAIMI SALLEH


 

 
 
 

No comments:

Post a Comment

Chapter 13 - 16 :Ringkasan dan ulasan

BAB 13 : EKONOMI MEDIA MASSA Pada akhir abad ke-19, Andrew Carnegie mempunyai idea cemerlang untuk membeli bahan dan keluli pembuata...